Isnin, 12 Julai 2010

Isra’ dan Mi’raj


Setiap tahun pada 27 Rejab kita akan mengenang satu peristiwa besar yang berlaku ke atas baginda saw iaitu Isra' dan Mikraj. Firman Allah:

“Maha suci Allah, yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelililngnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat” (Al-Isra’: 1)

Bila kita menyebut peristiwa Isra' dan Mikraj, maka kita teringat Masjid al-Aqsa yang terletak di bumi Palestin yang kini ditawan dan dirampas oleh Zionis Israel. Melalui peristiwa ini menyedarkan kita bahawa bumi Palestin dan sekitarnya adalah bumi yang berkat. Di Palestin ada Baitul Maqdis iaitu kiblat yang pertama umat Islam, tanah haram yang ketiga suci, tempat persinggahan Isra’ dan Mi’raj nabi, di sinilah ramai para nabi hidup dan dikebumikan seperti nabi Ibrahim, Lut, Ya’qub, Yahya, Zakaria a.s.

Bumi Palestin merupakan sebuah negeri Islam yang bebas yang tidak dimiliki oleh mana-mana raja atau rakyat tetapi dimiliki oleh Islam dan para muslimin di mana jua berada. Hal ini menjelaskan bahawa kewajipan kita ke atas negeri Palestin, penduduknya dan kesuciannya yang berada di atas bumi tersebut.

Oleh sebab itu kita lihat semangat juang rakyat Palestin yang tinggi terus dipamerkan sebagaimana yang pernah nabi sebutkan: daripada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a: Sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama2 kebenaran, mencabar dan menentang musuh-musuh mereka. Musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya.Mereka tetap dalam keadaan demikian.” Maka para sahabat bertanya,”Dimanakah mereka?” Jawab Rasulullah.” Di Baitul Maqdis dan sekitarnya” (Bukhari)

Kita di Malaysia tidak terlepas daripada tanggungjawab membebaskan bumi Palestin daripada cengkaman Zionis dengan cara mendoakan kemenangan mereka, menghulurkan bantuan kewangan buat memenuhi keperluan mereka dan seterusnya menyebarkan maklumat kepada umat Islam tentang kekejaman Israel ke atas saudara kita di Palestin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails