Jumaat, 16 Julai 2010

Sya'ban bulan Rahmat


Saudara/i, bulan Sya'ban sebenarnya satu bulan yang penuh keberkatan, kerahmatan dan keampunan. Tetapi ramai orang yang melupakannya atau tidak menyedarinya. Kerana itu mereka tidak merebut peluang dengan kedatangan bulan Sya'ban ini dengan amal ibadah ataupun memohon keampunan dari segala dosa kepada Allah.

Usamah bin Zaid meriwayatkan bahawa nabi saw telah ditanya oleh seorang sahabat: “Ya Rasulullah! Aku tidak melihat engkau banyak berpuasa pada bulan-bulan lain kecuali bulan Sya’ban. Lalu nabi saw menjawab: “Inilah bulan ramai orang yang melupainya yang berada di antara bulan Rejab dan Ramadan. Iaitu bulan yang diangkat amalan manusia kepada Allah. Oleh itu aku amat suka jika amalku diangkat kepada Allah ketika aku sedang berpuasa". (Nasa’i)

Dari Aisyah r.a berkata, nabi bersabda: “Adakah kamu tahu apakah malam ini?”. Aku menjawab: “Allah dan rasulNya lebih mengetahui”. Rasul bersabda: Inilah malam Nisfu Sya’ban, yang Allah kurniakan kepada hambaNya, Allah berfirman: “Ketahuilah, orang yang memohon keampunan pastilah Aku ampuni dosanya, orang yang meminta sesuatu pastilah Aku berikannya, orang yang berdoa pastilah Aku perkenannya dan para pendengki dilambatkan kejahatanyan seperti yang diinginkan”. (Baihaqi dengan sanad yang baik)

Allah memberikan rahmat dan kasih sayang kepada hamba-hambaNya dengan memberi keampunan kepada hamba yang memohon keampunan dan memperkenankan doa kepada hamba yang berdoa. Oleh kerana itu, jadikanlah bulan Sya'ban ini sebagai bulan ibadah, berpuasa, berzikir, bertilawah, beristighfar dan berbuat baik sesama manusia. Mudah-mudahan Allah memberikan rahmatNya kepada kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails